Producent

Här kan du läsa om hur du som producent ansluter dig till NGP, samt vilka alternativ du har när det kommer till att tillgängliggöra en datamängd.

Kommuner eller andra statliga myndigheter som vill tillgängliggöra sina datamängder via NGP kan bli producenter. Som producent inom NGP standardiserar och kvalitetssäkrar du din information, genom att följa informations- och dataproduktspecifikationer. Det gör det, bland annat, enklare att utbyta information och att kombinera olika datamängder. Du får även dra nytta av de lösningar som finns framtagna för att tillgängliggöra information.

Bli producent

För att ansluta dig till NGP som producent behöver du teckna ett producentavtal och, vid behov, ett personuppgiftsbiträdesavtal (PUB-avtal).

Du bifogar de ifyllda och underskrivna avtalen när du ansöker om att teckna producentavtal i vår självservicetjänst Geotorget. Om du inte har ett konto i Geotorget behöver du skapa ett.

Geotorget (nytt fönster)

När du har ansökt om att teckna producentavtal kan du följa ditt ärende i Geotorget. När avtalen är klara och underskrivna av Lantmäteriet så skickas de till dig via mejl. Du har då behörighet att tillgängliggöra era datamängder, på egen hand eller via ombud.

Producentavtal

Producentavtalet är ett avtal som upprättas mellan dig och Lantmäteriet, som Samordnare för NGP, för att ansluta till plattformen samt reglera de åtaganden som gäller vid plattformens användning.

Producentavtal för tillgängliggörande av datamängder via NGP (pdf, nytt fönster)

Personuppgiftsbiträdesavtal (PUB-avtal)

PUB-avtalet behövs om datamängden innehåller personuppgifter. Det tecknas mellan dig och Lantmäteriet. PUB-avtalet kan behöva uppdateras för varje ny datamängd som du tillgängliggör.

PUB-avtal (pdf, nytt fönster)

Mer om PUB-avtalet

Tillgängliggöra datamängd

Varje datamängd beskrivs i en dataproduktspecifikation. Dataproduktspecifikationen beskriver vad en konsument kan förvänta sig att få och innehåller krav som producenten ska uppfylla.

Alla datamängder

På respektive datamängds undersida hittar du dataproduktspecifikationen och eventuell vägledning som tagits fram för datamängden.

Tillgängliggöra på egen hand

Om du väljer att tillgängliggöra en datamängd på egen hand kan du göra det via datavärd eller via egna API:er. Lantmäteriet erbjuder en funktion som datavärd. Det betyder att Lantmäteriet lagrar och tillgängliggör geodata åt de som väljer denna lösning.

Du behöver ett systemkonto med behörighet att logga in i Lantmäteriets API-portal. I API-portalen skapar du behörighetsnycklar som används för att konfigurera det system som ska ladda upp data till NGP.

Du som är kontaktpersonen för producentavtalet skapar systemkontot i Geotorget, på sidan där du hanterar datamängden.

Geotorget (nytt fönster)

Mer om API-portalen och tillgängliggörandeprocessen (nytt fönster)

Använda ombud

Ett ombud är en kommun, myndighet eller konsult som på uppdrag av producenter tillgängliggör datamängder i NGP.

Du lägger till ett ombud för en datamängd genom att skicka en ombudsförfrågan till ett ombud i Geotorget, på sidan där du hanterar datamängden. Ombudet behöver först ha registrerat sig som ett tillgängligt ombud.

Geotorget (nytt fönster)

Det är ditt ansvar som producent att säkerställa att ombudet följer era åtaganden och villkor i producentavtalet. Det rekommenderas att det finns ett avtal mellan producenten och ombudet för uppdraget att tillgängliggöra datamängder i NGP.

Du kan använda dig av olika ombud för olika datamängder.

Lägga till fler datamängder

När du har ett producentavtal kan du lägga till fler datamängder.

Kom ihåg att ni behöver komplettera ert PUB-avtal om en ny datamängd innehåller andra personuppgifter än de som tidigare angetts.

Komplettera ert PUB-avtal genom att kontakta vår support

Frågor och svar

Nej, ni måste använda PUB-avtalet som Lantmäteriet har tagit fram. Detta finns att hämta i Geotorget-NGP.

Ett personligt konto behövs för att Lantmäteriet ska veta vem inom organisationen som skickat in beställningen. Lantmäteriet behöver veta vem som ska kontaktas om det uppstår frågor vid avtalstecknande eller när det gäller beställningar med ändamålsprövning. Lantmäteriet behöver också kunna stänga av en behörighet om personen slutat, bytt arbetsuppgifter eller liknande.

Ett personligt konto behövs också för att kunden ska veta vem inom organisationen som har skickat in en beställning samt kunna administrera sina egna användare när den möjligheten ges i framtiden.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

*) markerar obligatoriska fält