Lantmäteriets tillhandahållande av information för samhällets behov har fortsatt högsta prioritet. Myndigheten omfördelar interna resurser samt nyrekryterar ett tjugotal nya medarbetare till en ny funktion för sekretessgranskning och utlämnande av allmänna handlingar. Åtgärderna görs mot bakgrund av de begränsningar i de digitala tjänsterna som infördes i maj.
– Lantmäteriet arbetar intensivt för att minska de störningar som begränsningen i de digitala tjänsterna medför. Informationen är fortfarande tillgänglig, men ökade krav på sekretessgranskningen gör att det tar längre tid att få den information man önskar, säger Malin Klintborg, uppdragsledare på Lantmäteriet.
I dagsläget finns ingen säker prognos för när de digitala tjänsterna kan återfå sin funktionalitet. Lantmäteriet arbetar intensivt med att där så är möjligt återinföra den tidigare tillgången till information. Åtgärderna är i första hand inriktade till behovet från kommunala lantmäterimyndigheter, kommuner och andra myndigheter:
Under hösten upprättar Lantmäteriet en särskild funktion som specifikt ska arbeta med sekretessgranskning och utlämnande av allmänna handlingar. Rekryteringen av ett tjugotal nya medarbetare till detta påbörjades i juni och beräknas vara klar i början på hösten. Därutöver har Lantmäteriet omfördelat ett stort antal andra medarbetare som nu stöttar Kundcenter i arbetet med granskning och utlämnande av allmänna handlingar.
Lantmäteriet har även ändrat sitt förfarande vid utlämnande av allmänna handlingar till myndigheter som kommuner och länsstyrelser. De kan nu få ut upp till fyrtio arkivakter per begäran i elektroniskt format jämfört med den tidigare begränsningen på fem arkivakter per begäran.
Rådet till aktörer som behöver Lantmäteriets information för att komma vidare i sina samhällsbyggnadsprocesser är att de i den mån det är möjligt inkommer tidigt med väl preciserade förfrågningar.