Arbetet fortsätter med målet att öppna några av Lantmäteriets digitala tjänster för arkivakter. Prognosen är ett begränsat öppnande i december för användare inom den offentliga sektorn.
Vid öppnandet kommer Lantmäteriet att kunna göra de digitala tjänsterna tillgängliga endast för offentliga aktörer. Övriga användare, såsom privata aktörer, behöver fortsatt begära handlingar via Lantmäteriets kundcenter.
– Utifrån lagstiftningen ser vi idag enbart möjlighet att ge åtkomst till aktörer som lyder under offentlighets- och sekretesslagstiftningen, säger Malin Klintborg, uppdragsledare vid Lantmäteriet.
Lantmäteriet återkommer om vilka tjänster som är tänkta att öppnas och den praktiska hanteringen som kommer att behövas för att få åtkomst.
Delvis begränsad åtkomst
Jämfört med tidigare kommer tillgången till arkivakter, i de återöppnade tjänsterna, att vara mer begränsad.
Det rådande säkerhetsläget medför begränsningar i vad som kan komma att lämnas ut till såväl allmänhet som offentliga aktörer. Detta innebär att viss information, som tidigare fanns i tjänsterna, fortsatt endast kan lämnas ut efter manuell hantering och sekretessgranskning.
Den ökade sekretessgranskningen vid utlämnande av handlingar kan även fortsättningsvis medföra längre handläggningstider.
Ett komplext arbete
Arbetet med att återöppna de digitala tjänsterna är komplext och tidskrävande. Fokus är att skapa hållbara lösningar över tid.
– För att kunna tillhandahålla vår information via våra digitala tjänster så öppet och tillgängligt som säkerhetsläget medger, genomför Lantmäteriet ett omfattande utvecklingsarbete, säger Malin Klintborg.
Lantmäteriet beklagar de besvär och störningar som nedstängningen orsakar för många verksamheter.