Vår organisation

Lantmäteriets organisation är uppdelad i tre verksamhetsområden samt de områden som är myndighetsgemensamma. Utöver det finns styrelse, generaldirektör, internrevision och ledningsstöd.

Organisationsskiss Lantmäteriet

Våra verksamhetsområden

Fastighetsbildning har ansvar för fastighetsindelningen, det vill säga fattar beslut om nya fastigheter eller om ändring av existerande gränser. Det kan också gälla beslut om samfälligheter, servitut och ledningsrätter.

Fastighetsinskrivning ansvarar för beslut och registrering av inskrivningsärenden till fastighetsregistret, förberedelser inför fastighetstaxering och ärenden till samfällighetsföreningsregistret. Fastighetsinskrivningen beslutar om och tar in stämpelskatt och avgifter.

Geodata bygger upp och tillhandahåller geografisk information och fastighetsinformation.

Myndighetsgemensamma verksamhetsområden

Vi har fem myndighetsgemensamma verksamhetsområden som utgör Lantmäteriets gemensamma resurser för frågor rörande:

  • Ekonomi
  • HR
  • Utveckling och IT
  • Kommunikation
  • Tre I (inköp, informationsstyrning, internationellt)

Ledningsgrupp

I ledningsgruppen sitter generaldirektören, ställföreträdande generaldirektör, verksamhetsområdescheferna för Fastighetsbildning, Geodata och Fastighetsinskrivning och cheferna för de myndighetsgemensamma verksamhetsområdena samt sekreterare:

  • Nils Svartz, vikarierande generaldirektör
  • Anders Lundquist, ställföreträdande generaldirektör och ställföreträdande ekonomichef
  • Anna Granström, Utveckling- och IT
  • Helena Norman, Kommunikation
  • Thomas Öberg, Fastighetsinskrivning
  • Arwid Dahlberg, Fastighetsbildning
  • Marika Ström, Geodata
  • Katarina Zetterqvist, HR
  • Sofi Nyström, t.f. chefsjurist
  • Nina Lubrán, t.f. säkerhetschef och tillika säkerhetsskyddschef

Styrelse

Lantmäteriet leds av en styrelse. Myndighetens chef ingår i styrelsen och ansvarar för den löpande verksamheten i enlighet med styrelsens direktiv. Regeringen utser ordförande och övriga ledamöter.

Ledamöter:

  • Olle Sundin, ordförande, tidigare generaldirektör för Luftfartsverket
  • Nils Svartz ,vikarierande generaldirektör Lantmäteriet, f.d. senior rådgivare MSB
  • Markus Bylund, IT-direktör Region Gävleborg
  • Michael Cherinet, generalmajor, Försvarsmakten
  • Anette Scheibe Lorentzi, biträdande stadsdirektör Stockholm
  • Maria Rydbeck, överdirektör Försäkringskassan
  • Ulf Perbo, strategisk rådgivare

Internrevisionen

Internrevisionen är en oberoende och objektiv säkrings- och rådgivningsverksamhet vilka arbetar på styrelsens uppdrag. Internrevisionens arbete syftar till att skapa värde och förbättra Lantmäteriets verksamhet genom att systematiskt och strukturerat utvärdera och förbättra effektiviteten i riskhantering, intern kontroll och ledningsprocesser.

Lantmäteriets styrelse beslutar i enlighet med internrevisionsförordningen om riktlinjer för internrevision, revisionsplan samt verksamhetens åtgärder med anledning av internrevisionens rekommendationer.